INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW WIECZYSTYCH
19.12.2018

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW WIECZYSTYCH

 

Z dniem 1 stycznia 2019 r. z mocy prawa na postawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716) prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów.

           

Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:

- mieszkalnymi jednorodzinnymi lub

- mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub

- nieruchomości w/w wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.

 

Podstawą ujawnienia prawa własności w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków będzie zaświadczenie potwierdzające przekształcenie wydane przez Burmistrza Ujścia.

 

Zaświadczenia z urzędu zostaną wydane nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia tj. do 31 grudnia 2019 r., bez opłaty skarbowej.

 

W przypadku złożenia wniosku przez właściciela opłata skarbowa wynosi 50,00 zł, a termin wydania zaświadczenia wynosi 4 miesiące od dnia otrzymania wniosku.

 

Burmistrz Ujścia doręcza zaświadczenie dotychczasowym użytkownikom wieczystym oraz do Sądu Rejonowego w Chodzieży i  Starostwa Powiatowego w Pile, w terminie 14 dni od  dnia jego wydania. Sąd dokonuje z urzędu wpisu własności gruntu oraz wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłatę. Za dokonanie wpisów w księdze wieczystej nie uiszcza się opłat sądowych.

 

Opłata z tytułu przekształcenia wnoszona jest przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia w terminie do 31 marca każdego roku.

WAŻNE – opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 r.


Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa).

 

Od wniosku o wykreślenie wpisu roszczenia Gminy w dziale III księgi wieczystej pobiera się opłatę stałą w wysokości:

- 250,00 zł w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej,

- 75,00 zł w pozostały przypadkach.

 

Dodatkowe informacje uzyskać można w Urzędzie Miejskim w Ujściu pokój nr 9 lub telefonicznie pod nr 67 284 00-03 wew. 40.