SKORZYSTAJ Z BEZPŁATNEJ USŁUGI ASYSTENTA PODATNIKA
Asystent podatnika to wyspecjalizowane stanowisko ds. wsparcia podatnika przeznaczone do indywidualnej obsługi podatników rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy są jednocześnie mikroprzedsiębiorcami, a więc zatrudniają nie więcej niż 10 osób i osiągają obroty nieprzekraczające 2 mln EURO.
Asystent podatnika będzie wspomagał ww. podatników przez 18 miesięcy od rozpoczęcia przez nich działalności gospodarczej tj. wydania potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Asystent podatnika będzie działał w oparciu o jednolite w całej Administracji Podatkowej standardy i procedury tak, aby działać sprawnie, dostosować usługę do zidentyfikowanych potrzeb każdego mikroprzedsiębiorcy, który zwróci się o taką pomoc.
Asystent podatnika funkcjonuje w każdym urzędzie skarbowym.
Jeżeli chcesz, aby naczelnik urzędu skarbowego wyznaczył dla Ciebie asystenta podatnika, który będzie Cię wspierał przez okres 18 miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej – złóż wniosek, a w terminie 3 dni roboczych otrzymasz odpowiedź – imię i nazwisko oraz adres e-mail i numer telefonu Twojego asystenta w urzędzie.
Wzór Wniosku o wyznaczenie asystenta podatnika dostępny jest w siedzibach urzędów skarbowych oraz zamieszczony na stronie internetowej każdego urzędu skarbowego.
Korzystanie z indywidualnej opieki asystenta podatnika przez podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej zapewni podatnikom indywidualny dostęp do informacji niezbędnych dla prawidłowego realizowania obowiązków wynikających z prawa podatkowego, pomoże zapobiec popełnianiu ewentualnych błędów i omyłek wynikających z niewystarczającej znajomości przepisów, stosowanych w administracji reguł i procedur postępowania.
Asystent podatnika służy podatnikowi ogólną informacją i wsparciem przede wszystkim w następujących obszarach :
1. Rozpoczęcia działalności gospodarczej – w zakresie:
a) formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
a) zwolnienia z podatku od towarów i usług, limitu obrotów,
b) właściwości miejscowej i rzeczowej organów podatkowych,
c) składania dokumentów drogą elektroniczną (e-Deklaracje),
d) stosowania oraz potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP,
e) uzyskania zaświadczenia lub informacji o nadaniu NIP,
f) złożenia informacji o zgłoszeniu lub wycofaniu pełnomocnictwa,
g) limitów dotyczących stosowania kas rejestrujących, uzyskania numeru ewidencyjnego dla kasy rejestrującej, uzyskania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej,
h) terminów składania deklaracji i informacji, terminów dokonywania wpłat podatków/zaliczek na podatek,
i) numerów rachunków bankowych urzędu skarbowego.
2. Informacji podatkowej – w zakresie:
a) czynności wykonywanych przez urzędy skarbowe – z wykorzystaniem stosowanych kart usług/kart informacyjnych,
b) uzyskiwania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
3. Rozliczenia podatku – w zakresie:
a) uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług,
b) zaliczenia wpłaty, nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych oraz bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych na wniosek podatnika,
c) stwierdzenia nadpłaty podatku, uzyskania zwrotu nadpłaty podatku.
4. Uzyskiwania zaświadczeń:
a) zaświadczeń o niezaleganiu lub stwierdzającego stan zaległości podatkowych,
b) zaświadczeń o dochodach, przychodach, obrotach, formach opodatkowania,
c) innych zaświadczeń.
5. Innych zagadnień – m.in. w zakresie:
a) zasad wnoszenia opłaty skarbowej,
b) uzyskania ulg w spłacie zobowiązań lub zaległości podatkowych,
c) uzyskania innych ulg przewidzianych przepisami prawa podatkowego,
d) zastosowania instytucji „czynnego żalu”,
e) obowiązków i praw podatnika w związku z kontrolą podatkową,
f) udzielania ogólnych informacji o rodzajach spraw prowadzonych przez inne organy i ZUS w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą