Aktualizacja - NOWE ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO „PILSKI REGION GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI” - aktualizacja
Mobilna Zbiórka Odpadów
W dniu 27.11.2013r. rusza na terenie Gminy Ujście Mobilna Zbiórka Odpadów. Jest więc okazja do pozbycia się niepotrzebnych mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, zużytych opon, baterii i akumulatorów.
UWAGA: odpady należy wystawić przed posesję lub do altan śmietnikowych (w zabudowie wielorodzinnej) w dniu wywozu najpóźniej do godz. 6.00.
Przedsiębiorcy składają wyjaśnienia
Związek rozpoczął weryfikację zgodności złożonych deklaracji z istniejącym stanem faktycznym. Pierwszym etapem tych działań jest kontrola firm, które zarejestrowane są w Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej, a nie figurują w bazie danych właścicieli nieruchomości Związku. Takich firm jest ponad 5,5 tysiąca.
Do wszystkich zostało wysłane pismo informujące o obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek taki wynika z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. W przypadku, gdy prowadzona działalność nie wiąże się z wytwarzaniem odpadów komunalnych, przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć stosowne wyjaśnienie na piśmie i przesłać je niezwłocznie do Biura Związku
Prowadzący działalność gospodarczą powinni pamiętać, iż system gospodarki odpadami komunalnymi, objęty zakresem działaniem Związku, dotyczy odbioru z poszczególnych nieruchomości jedynie odpadów komunalnych, a więc związanych z bytowaniem człowieka. System ten nie dotyczy natomiast odbioru odpadów powstających bezpośrednio w prowadzonych przez podmioty gospodarcze procesach wytwórczych, handlowych czy usługowych. Niedopuszczalne jest więc umieszczanie takich odpadów w tych samych pojemnikach, które przeznaczone są do gromadzenia odpadów komunalnych, objętych systemem gospodarowania. Może to skutkować zarówno brakiem odbioru odpadów jak i nałożeniem kar określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na odbiór tego typu odpadów przedsiębiorca zobowiązany jest do zawarcia odrębnej umowy z firmą posiadającą stosowne uprawnienia.
W związku z licznymi zapytaniami informujemy także, że podstawą zaliczenia opłaty w koszty prowadzonej działalności jest złożona deklaracja i dokonana wpłata. Z uwagi na to, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi traktowana jest jako podatek nie są wystawiane faktury. Po złożeniu deklaracji i jej wprowadzeniu do systemu nadawany jest indywidualny numer konta, na które należy wnosić comiesięczną opłatę za gospodarowanie odpadami.
Druki deklaracji jak również regulacje prawne dostępne są na stronie internetowej www.prgok.pl, a także w Biurze Obsługi Klienta ZM PRGOK w Pile przy ul. Dąbrowskiego 8 (piętro III, pok. 308), gdzie można uzyskać też porady i wyjaśnienia.
Pamiętaj o opłacie za odpady
15 października mija kolejny termin płatności za odpady komunalne. Związek przypomina w jakiś sposób należy uiszczać opłatę.
- Podstawą do opłaty jest deklaracja złożona przez właściciela nieruchomości.
- Opłatę należy wnosić wyłącznie na indywidualny rachunek bankowy przydzielony przez Związek w wysokości określonej w deklaracji.
- Opłata za odpady traktowana jest jako podatek, dlatego też Związek nie wystawia żadnych faktur czy nakazów płatniczych.
- Opłat należy dokonywać za każdy miesiąc z dołu, czyli do 15 października za wrzesień, do 15 listopada za październik, do 15 grudnia za listopad itd.
- Wpłat można dokonać jedynie za pośrednictwem przelewu bankowego, również elektronicznego lub przy pomocy przekazu pocztowego. Związek nie prowadzi punktu kasowego.
- · Niewywiązanie się z obowiązku płatności w wyznaczonych terminach tj. do 15 dnia każdego miesiąca spowoduje konieczność naliczenia odsetek za każdy dzień zwłoki.
- W przypadku uchylania się od płatności wszczęte zostanie postępowanie administracyjne zgodnie z ordynacją podatkową.
- Związek jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości.
Właściciele nieruchomości, którzy złożyli deklarację a nie posiadają indywidualnego numeru konta bankowego proszeni są o pilny kontakt pod numerem telefonu (67) 344 21 00 lub osobisty w Biurze Związku przy ul. Dąbrowskiego 8 w Pile.
Związek rozpoczyna kampanię edukacyjną
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” rozpoczyna cykl działań edukacyjnych adresowanych do dzieci i młodzieży z zakresu prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym - selektywnej zbiórki odpadów. Realizowane one będą pod wspólnym hasłem „Segregacja nie jest trudna – wystarczy tylko chcieć”.
1. Gra edukacyjna „Segreguj odpady”
Z inicjatywy Związku opracowana została gra edukacyjna, która adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Gra jest animowana i udźwiękowiona, co z pewnością znacząco podnosi jej atrakcyjność, a przez to skuteczność edukacyjną. Podobne gry mają m. in. Kraków i Gdańsk. Odnośniki do gry mogą być umieszczone na stronach internetowych wszystkich przedszkoli z terenu działania Związku. Związek prosi o kontakt wszystkie placówki przedszkolne, które zainteresowane są wykorzystywaniem jej w swoich działaniach edukacyjnych.
2. Zajęcia interaktywne „Segreguj odpady”W ramach działań edukacyjnych przeprowadzone zostaną zajęcia interaktywne we wszystkich szkołach podstawowych oraz placówkach przedszkolnych na terenie gmin członkowskich. Prelekcje będą poświęcone selektywnej zbiórce odpadów i będą prowadzone w przystępny oraz bardzo zrozumiały sposób, łącząc w sobie przekaz merytoryczny z aktywnymi formami uczestnictwa. Do realizacji tego zadania Związek wyłonił, w drodze zapytania ofertowego, firmę ZielonyPunkt.co – Business Communication Group Sp. z o.o. Prelekcje odbywać się będą od października do grudnia 2013r. wg wcześniej ustalonego harmonogramu.
3. Konkurs dla uczniów klas I-III szkół podstawowych
Związek organizuje konkurs pt. „Odpadowa karuzela”. Zadaniem uczniów jest wykonanie zespołowo pracy plastycznej, w formacie maksymalnie A3, promującej selektywną zbiórkę odpadów. Konkurs jest dwuetapowy – etap szkolny i etap regionalny, do którego skierowana zostanie najlepsza praca z danej szkoły. W konkursie nie będą przyznawane kolejne miejsca a wszystkie szkoły uczestniczące w nim otrzymają zestawy multimedialnych programów edukacyjnych: Encyklopedia Przyrody, Encyklopedia Nauki, Encyklopedia Wszechświata, Encyklopedia Jak To Działa, Encyklopedia Dinozaurów. Regulamin konkursu
4. Konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych
Związek organizuje konkurs promujący segregację odpadów dla uczniów szkół gimnazjalnych Zadaniem uczniów jest napisanie „Opowiadania z odpadami w tle”. Jury konkursu przyzna trzy indywidualne nagrody: I miejsce – laptop, II – miejsce aparat cyfrowy, III –miejsce - tablet.
5. Kolorowanka „Segreguj odpady”
Związek dysponuje kolorowanką dotyczącą selektywnej zbiórki odpadów. Kolorowanki rozdawane będą podczas prelekcji w placówkach przedszkolnych.
6. Zakładka do książki „Segreguj odpady”
Związek dysponuje zakładkami do książek w formacie DL, dotyczącymi selektywnej zbiórki odpadów. Zakładki rozdawane będą podczas prelekcji w szkołach podstawowych.
7. Kampanie ogólnopolskie
Związek wspiera m. in. ogólnopolską kampanię społeczną Ministerstwa Środowiska dla dzieci i ich rodziców na temat oszczędzania zasobów naturalnych, podczas której dzieci dowiadują się, że śmieci to także cenne zasoby, z których mogą powstać nowe produkty, np. place zabaw i zabawki. Związek uzyskał zgodę Ministerstwa Środowiska na umieszczenie spotów promujących proekologiczne zachowania na swojej stronie.
8. Strona www
Na stronie internetowej Związku została utworzona zakładka „edukacja”, gdzie znajdują się informacje dotyczące działań w tym zakresie. Związek zachęca także szkoły, przedszkola i wszystkie inne podmioty, do dzielenia się swoimi osiągnięciami w zakresie edukacji dot. selektywnej zbiórki odpadów. Będą one umieszczane w dziale „dobre praktyki”.
Koordynacją działań zajmuje się
p. Agnieszka Matusiak - specjalista ds. gospodarki odpadami, informacji i edukacji ekologicznej,
tel. 668 860 388, e-mail: agnieszka.matusiak@prgok.pl.
NIE OTRZYMAŁEŚ NUMERU KONTA?
SKONTAKTUJ SIĘ ZE ZWIĄZKIEM MIĘDZYGMINNYM
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” zakończył wysyłkę indywidualnych numerów rachunków bankowych, na które właściciele nieruchomości, którzy złożyli deklaracje, mają dokonywać opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Właściciele nieruchomości, którzy nie zostali skutecznie poinformowani o ustalonym dla nich numerze konta bankowego, proszeni są o kontakt z Biurem Obsługi Klienta: osobisty, telefoniczny pod numerem telefonu 67 3442100 lub za pomocą poczty elektronicznej na adres prgok@prgok.pl . Biuro Obsługi Klienta ZM „PRGOK” znajduje się w Pile, przy ul. Dąbrowskiego 8 (piętro III, pok. 308) i czynne jest od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00-16.00.
Jednocześnie przypominamy o obowiązku złożenia deklaracji przez wszystkich właścicieli lub zarządców nieruchomości. Brak tego dokumentu uniemożliwia ustalenie indywidualnego numeru konta bankowego dla obowiązkowych opłat za prowadzenie systemu gospodarki odpadami.
Komunikat ZM PRGOK w sprawie numerów kont i opłat
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” zakończył wysyłkę indywidualnych numerów rachunków bankowych, na które należy dokonywać opłat za gospodarowanie odpadami. Właściciele nieruchomości, którzy nie otrzymali numeru konta, proszeni są o kontakt z Biurem Obsługi Klienta: osobisty, telefoniczny pod numerem telefonu 67 3442100 lub e-mailowy prgok@prgok.pl . Biuro Obsługi Klienta ZM PRGOK przy ul. Dąbrowskiego 8 w Pile (piętro III, pok. 308) czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00.
Jak płacić za odpady?
Podstawą do opłaty jest deklaracja złożona przez właściciela nieruchomości.
Opłatę należy wnosić wyłącznie na indywidualny rachunek bankowy przydzielony przez Związek w wysokości określonej w deklaracji.
Opłata za odpady traktowana jest jako podatek, dlatego też Związek nie wystawia żadnych faktur czy nakazów płatniczych.
Opłat należy dokonywać za każdy miesiąc z dołu, czyli do 15 września za sierpień, do 15 października za wrzesień itd.
Wpłat można dokonać jedynie bezgotówkowo za pośrednictwem przelewu bankowego, również elektronicznego lub przy pomocy przekazu pocztowego.
W przypadku zmiany liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość lub też zmiany sposobu zbierania odpadów (z selektywnego na nieselektywny bądź odwrotnie) należy złożyć do Związku deklarację zmieniającą, łącznie z pismem uzasadniającym zmianę.
W przypadku uchylania się od płatności wszczęte zostanie postępowanie administracyjne zgodnie z ordynacją podatkową.
Zaopatrzenie w worki
Informacja otrzymana w dniu dzisiejszym od Altvater Piła Sp. z o.o. w kwestii systemu dystrybucji worków służących selektywnej zbiórce odpadów.
Dzień dobry Panie Prezesie
Informuję, że na obecną chwilę, na terenie objętym Związkiem Międzygminnym, trwa dystrybucja worków do zbiórki selektywnej odpadów (12 472 komplety). Właściciele nieruchomości, którzy złożyli deklarację prowadzenia zbiórki selektywnej są obsługiwani w poszczególnych gminach zgodnie z obowiązującym harmonogramem. W miejsce worków odebranych dostarczane są nowe komplety. Uzupełnienia są równocześnie występujące dotychczas braki w ich dostawie.
Pełne zaopatrzenie w worki (wg aktualnie posiadanych wykazów) powinno zostać zakończone do końca tego miesiąca (zakończenia cyklu miesięcznego odbioru).
Marek Piątkowski
Veolia Environmental Services Polska
gospodarka odpadami
Specjalista ds. Gospodarki Odpadami
ALTVATER Piła Sp. z o.o.
ul. Łączna 4 a, 64- 920 Piła
tel.+ 48 (0) 67 211 58 32; tel.kom. +48 (0) 602 408 265
fax: + 48 (0) 67 212 33 58
Opłata bez faktur
15 sierpnia mija termin pierwszej opłaty za odbiór odpadów komunalnych w nowym systemie. Związek nie będzie wystawiał faktur.
Opłata za odbiór odpadów komunalnych traktowana jest jako podatek i ustawa nie przewiduje możliwości wysyłania faktur, rachunków czy nakazów płatniczych. Podstawą do opłaty jest deklaracja złożona przez właściciela nieruchomości. - Do mieszkańców nie będziemy wysyłać faktur, ponieważ są oni zobowiązani do płacenia za gospodarowanie odpadami, zgodnie ze złożoną deklaracją. Wpłat należy dokonywać na rachunek bankowy, który Związek ustalił indywidualnie dla każdego z właścicieli nieruchomości - informuje Zygmunt Jasiecki, przewodniczący Zarządu Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”.
Opłat należy dokonywać za każdy miesiąc z dołu, czyli do 15 sierpnia za lipiec, do 15 września za sierpień, do 15 października za wrzesień itd. W przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie złożyli deklaracji i w związku z tym nie ponoszą opłaty, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, od przypomnienia o tym obowiązku po wystawienie decyzji administracyjnej ustanawiającej wysokość opłaty. Opłat można dokonywać za pośrednictwem przelewu bankowego, również elektronicznego, lub przy pomocy przekazu pocztowego. Związek nie przyjmuje wpłat gotówkowych.
W załączeniu wzór wypełnionego przekazu pocztowego
Informacja o indywidualnych rachunkach bankowych
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” informuje, iż do wszystkich właścicieli nieruchomości, którzy złożyli deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysyłane są pisma zawierające informacje o indywidualnym numerze konta bankowego, na który należy wpłacać zadeklarowane kwoty. Pierwszą opłatę (za miesiąc lipiec) należy uiścić do 15 sierpnia br., a kolejne do 15. dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy.
W wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, na obsługę bankową budżetu Związku Międzygminnego, została wybrana oferta Banku Handlowego w Warszawie S.A. Wpłat można dokonywać za pomocą bankowości elektronicznej lub bezpośrednio w dowolnych placówkach bankowych, w tym na preferencyjnych warunkach (opłata 2,60 zł), w punktach kasowych Poczty Polskiej. Związek nie będzie przyjmował wpłat gotówkowych w swojej siedzibie.
Łącznie z informacją o indywidualnym rachunku bankowym właściciele nieruchomości otrzymają harmonogram wywozu odpadów na terenie swojej gminy. Uwzględnia on odbiór odpadów zmieszanych, selektywnych, biodegradowalnych, wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Harmonogramy można znaleźć również na stronie Związku www.prgok.pl.
Wszelkich dodatkowych informacji udziela Biuro Obsługi Klienta, dostępne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00.
To powinieneś wiedzieć o nowym systemie gospodarki odpadami
Chcesz wiedzieć jakie otrzymasz pojemniki, do kogo zostaną dostarczone worki, jak często będą odbierane odpady, co z odpadami problemowymi oraz kiedy w i jaki sposób trzeba będzie uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami? Tu znajdziesz odpowiedź.
Pojemniki i worki
W zabudowie wielorodzinnej i na nieruchomościach niezamieszkałych zbiórka odpadów będzie funkcjonować podobnie jak dotychczas. Pojemniki na zmieszane odpady komunalne oraz na odpady selektywnie zbierane, ustawione będą w miejscu wyznaczonym przez zarządcę lub właściciela nieruchomości, gwarantującym operatowi swobodny dostęp.
W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej właściciele otrzymają pojemniki na zmieszane odpady komunalne oraz - w przypadku selektywnej zbiorki odpadów – worki. Objętość pojemnika, jaką otrzyma dany właściciel nieruchomości, uzależniona jest od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość:
1 osoba – pojemnik 60L
2-3 osoby – pojemnik 120L
4-6 osób – pojemnik 240L
7-11 osób – 2 pojemniki 240L
12-15 osób – 2 pojemniki 240L i 1 pojemnik 120L.
Pojemniki i worki do selektywnej zbiórki odpadów są w określonej kolorystyce:
a) niebieski – papier,
b) zielony – szkło,
c) żółty – tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale,
d) brązowy – odpady ulegające biodegradacji.
Pojemniki oraz worki do gromadzenia odpadów zapewnia nieodpłatnie operator systemu, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Operator ma także obowiązek utrzymywania pojemników w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
Częstotliwość odbioru odpadów
W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:
a) pojemnik na zmieszane odpady komunalne opróżniany będzie:
- w okresie od kwietnia do października –jeden raz na tydzień,
- w okresie od listopada do marca – jeden raz na dwa tygodnie;
b) worki na odpady selektywnie zbierane, odbierane będą raz na 4 tygodnie, z wyłączeniem odpadów biodegradowalnych, które w okresie wegetacyjnym, odbierane będą raz na 2 tygodnie.
W zabudowie wielorodzinnej (spółdzielnie, wspólnoty):
a) pojemnik na zmieszane odpady komunalne opróżniany będzie:
- w okresie od kwietnia do października - dwa razy na tydzień,
- w okresie od listopada do marca - jeden raz na tydzień.
b) pojemniki na odpady selektywnie zbierane, opróżniane będą jeden raz w tygodniu, z wyłączeniem odpadów szklanych, które opróżniane będą raz na 4 tygodnie.
Częstotliwość odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkałych musi być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełniania pojemników i kontenerów.
Odpady problemowe
Odpady problemowe odbierane będą od wszystkich właścicieli nieruchomości poprzez Mobilne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, które organizowane będą raz na kwartał dla określonych frakcji odpadów:
a) przeterminowane leki – dwa razy w roku,
b) przeterminowane chemikalia – raz na kwartał,
c) zużyte baterie i akumulatory – raz na kwartał,
d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – raz na kwartał,
e) meble i inne odpady wielkogabarytowe – trzy razy w roku,
f) odpady budowlane i rozbiórkowe – raz na kwartał,
g) zużyte opony – dwa razy w roku,
h) odzież i innych tekstylia– raz na kwartał,
Harmonogramy wywozu ww. odpadów będą podawane do publicznej wiadomości.
Deklaracja
Deklaracja jest podstawowym dokumentem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Należy ją złożyć w terminie 14 dni:
- od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych,
- od dnia nastąpienia zmiany danych będących podstawą do ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- od dnia nastąpienia zmiany określonej w deklaracji ilości odpadów powstających na danej nieruchomości.
Deklarację można pobrać ze strony www.prgok.pl i wypełniony druk odesłać pocztą do biura Związku lub dostarczyć osobiście.
Opłata
W przypadku zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej, miesięczna kwota opłaty stanowi iloczyn liczby osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty za odpady - 10 zł selektywna zbiórka, 15 zł nieselektywna.
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, kwota opłaty stanowi iloczyn stawki (zależnej od tego czy odpady są segregowane czy nie) za pojemnik o danej objętości, liczby pojemników oraz częstotliwości ich opróżniania w miesiącu. Średniomiesięczna częstotliwość wywozu wynosi:
2,17 - jeden wywóz na dwa tygodnie,
4,33 - jeden wywóz w tygodniu,
8,66 - dwa wywozy w tygodniu itp.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się miesięcznie do 15 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy.
Oznacza to, że opłatę za miesiąc lipiec należy wnieść do 15 sierpnia br. Opłatę należy wnosić na indywidualny rachunek bankowy, ustalony odrębnie dla każdego właściciela nieruchomości. Związek poinformuje listownie o ustalonym numerze konta.
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”
ul. Dąbrowskiego 8, 64-920 Piła
tel. 67 344 21 00, fax. 67 344 23 00, prgok@prgok.pl
www.prgok.pl
Szanowni Państwo!
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” uprzejmie informuje, że z dniem 1 lipca br. uruchomiony został system gospodarki odpadami komunalnymi dla obszaru 15 gmin członkowskich.
W trybie przetargowym ustalono operatora tego systemu, którym został Altvater Piła Sp. z o.o., wspomagany przez podwykonawców. Oznacza to, że na znaczącym obszarze działania Związku pozostaną dotychczasowe pojemniki, a ich dostawa w pozostałych, sporadycznych przypadkach, nastąpi niezwłocznie w pierwszych dniach lipca. Właściciele domów jednorodzinnych sukcesywnie będą otrzymywać także worki do selektywnego gromadzenia odpadów, a właściciele i zarządcy budynków wielorodzinnych i nieruchomości niezamieszkałych, pojemniki. Zarówno pojemniki jak i worki zostaną dostarczone nieodpłatnie.
W najbliższym czasie zostaną ustalone i podane do wiadomości Mieszkańców docelowe harmonogramy odbioru odpadów, zarówno zmieszanych jak i selektywnie zbieranych. W okresie przejściowym, to jest w pierwszych tygodniach obowiązywania nowego systemu, obowiązywać będą dotychczasowe rozwiązania logistyczne, w tym odnoszące się do terminów odbioru odpadów komunalnych. Dotychczasowy system odbioru odpadów selektywnie gromadzonych zostanie ponadto wzbogacony o odbieranie innych, problemowych odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych, takich jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady ponadgabarytowe, przeterminowane lekarstwa, odpady z remontów, zużyte opony itp.
Przypominamy także, o ciążącym na wszystkich właścicielach lub zarządcach nieruchomości, obowiązku złożenia pierwszej deklaracji, która jest podstawą do udostępnienia pojemnika na odpady. Zwracamy przy tym uwagę, że niezłożenie deklaracji nie zwalnia z obowiązku wniesienia opłaty, a jej wysokość może być ustalona decyzją administracyjną. Biuro Związku nadal udziela porad i wyjaśnień oraz przyjmuje wypełnione deklaracje. O numerach kont bankowych na jakie należy dokonywać wpłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi poinformujemy indywidualnie każdego właściciela/zarządcę nieruchomości.
Wdrażanie nowego systemu gospodarowania odpadami z pewnością nie odbędzie się bezproblemowo. Związek Międzygminny, a także Altvater Piła Sp. z o.o. oraz podwykonawcy, ściśle ze sobą współpracują w rozwiązywaniu bieżących zagadnień organizacyjnych i logistycznych. Naszymi partnerami są także urzędy wszystkich 15 gmin należących do Związku. Do Państwa dyspozycji pozostają nasze służby, dostępne również drogą telefoniczną:
Biuro Obsługi Klienta ZM PRGOK: 67 344 21 00,
Biuro Obsługi Klienta Altvater Piła Sp. z o.o.: 67 211 58 38.
Z poważaniem
Zygmunt Jasiecki
Przewodniczący Zarządu
OGŁOSZENIE
Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”
Uwaga! Jeżeli jesteś właścicielemlub zarządcą nieruchomości i nie złożyłeś jeszcze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zrób to jak najszybciej. Termin upływa 14 czerwca br.
Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy:
- właścicieli domów jednorodzinnych, domów w zabudowie szeregowej i zagrodowej, a także mieszkań w budynkach wielorodzinnych bez ustanowionego zarządu;
- właścicieli lub zarządców budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty), którzy składają deklarację w imieniu mieszkańców;
- właścicieli lub zarządców:
- obiektów użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, urzędy administracji, domy oraz ośrodki kultury i sportu, szpitale, przychodnie);
- obiektów handlowych i usługowych (sklepy, targowiska, lokale gastronomiczne, restauracje, stołówki, bary, puby, parkingi strzeżone, zakłady usługowe);
- terenów i obiektów rekreacyjnych (domki letniskowe, domki na rodzinnych ogrodach działkowych, parki, zieleńce i publiczne obszary zielone, domy wycieczkowe, schroniska, pensjonaty, hotele i hostele).
Jeżeli nie otrzymałeś deklaracji pocztą, pobierz druk ze strony www.prgok.pl.
Zapraszamy do Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego PRGOK w Pile przy ul. Dąbrowskiego 8 (budynek Inwest-Parku), pokój nr 4 (parter). Punkt czynny w godz. 8.00 do 16.00. Informacje można uzyskać również telefonicznie pod nr 67 344 21 00 oraz na www.prgok.pl.
KOMUNIKAT
Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”
w sprawie
DEKLARACJI O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” informuje, że z powodu wejścia w życie 1 lipca br. nowego systemu gospodarki odpadami, wszyscy właściciele i zarządcy nieruchomości zobowiązani są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przez „właścicieli nieruchomości” należy rozumieć także: współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami.
• Jeśli mieszkasz w bloku
Właściciele mieszkań i mieszkańcy budynków wielolokalowych nie składają odrębnych deklaracji. W przypadku zabudowy wielorodzinnej deklaracje w imieniu mieszkańców, składają zarządcy nieruchomości wspólnej lub innego podmiotu władającego nieruchomością. Spółdzielnia albo wspólnota powinna ustalić z mieszkańcami, czy będą segregować odpady czy też nie.
• Jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym
W przypadku zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej, do złożenia deklaracji zobowiązany jest właściciel nieruchomości. W sytuacji, gdy współwłaścicielami nieruchomości są małżonkowie, deklarację wypełnia tylko jedno z nich. Indywidualnie deklarację muszą złożyć, prócz właścicieli domów jednorodzinnych, również członkowie wspólnot mieszkaniowych, dla których nie został wybrany zarząd.
• Jeśli jesteś właścicielem lub zarządcą nieruchomości niezamieszkałej
W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, deklarację składa zarządca nieruchomości lub inny podmiot władający nieruchomością. Nieruchomości niezamieszkałe to nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, szkoły, szpitale, domy opieki, parki, cmentarze itp.
Deklaracja stanowi dokument, w którym właściciele sami określają wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W deklaracji należy:
• podać dane identyfikacyjne i adresowe;
• podać adres nieruchomości, której dotyczy deklaracja, wraz z numerem działki;
• wskazać sposób zbierania odpadów – selektywny bądź nie;
• wyliczyć miesięczną łączną kwotę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- w przypadku nieruchomości zamieszkałych opłatę stanowi: iloczyn liczby osób zamieszkujących nieruchomość i stawki za gospodarowanie odpadami;
- w przypadku nieruchomości niezamieszkałych opłatę stanowi: iloczyn liczby pojemników opróżnianych miesięcznie i stawki za pojemnik o danej pojemności;
• własnoręcznym podpisem poświadczyć zgodność danych umieszczonych w deklaracji ze stanem faktycznym.
Załączniki do deklaracji:
• DO-1/A - wypełniają właściciele i zarządcy nieruchomości zamieszkałych. Załącznik ten jest wypełniany w przypadku, gdy zarządca posiada więcej niż jedną nieruchomość zamieszkałą.
• DO-1/B - wypełniają właściciele i zarządcy nieruchomości niezamieszkałych. Załącznik wypełniany jest w przypadku, gdy właściciel lub zarządca posiada więcej niż jedną nieruchomość niezamieszkałą.
Składający nieprawdziwe oświadczenie podlega karze zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 10 września 1999 r.
kodeks karny skarbowy (Dz. U. 2013 nr 186).
Do deklaracji należy dołączyć kserokopię dotychczasowej umowy z firmą odbierającą odpady.
Druki deklaracji zostaną dostarczone pocztą. Wypełnione deklaracje należy zwrócić do siedziby Związku, osobiście bądź za pośrednictwem poczty do 14 czerwca br., a nie jak wcześniej informowaliśmy do 24 maja br. Biuro Obsługi Klienta Związku przyjmuje deklaracje od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 do 16.00.
W przypadku trudności z wypełnieniem deklaracji, należy zwrócić się o pomoc do Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” w Pile, ul. Dąbrowskiego 8, tel. 67 344 21 00. Warto skorzystać także z instrukcji wypełnianie deklaracji, dostępnych na stronie www.prgok.pl. W przypadku nieotrzymania deklaracji również należy skontaktować się ze Związkiem.
U W A G A !!
W dniu 22-05-2013 r. (środa), w Urzędzie Miejskim w Ujściu – sala USC, Plac Wiosny Ludów 2, w godz. 14.00 – 17.00, zorganizowany zostanie
Punkt informacyjno – konsultacyjny
Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” dotyczący nowych zasad gospodarowania odpadami.
Mieszkańcy gminy mogą wyjaśnić wątpliwości związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem nowego systemu
oraz uzyskać informacje jak poprawnie wypełnić deklarację i wyliczyć wysokość opłat.
GOSPODARKA ODPADAMI - CO NAS CZEKA PO 1 LIPCA?
Polskę czeka rewolucja śmieciowa, albowiem 1 lipca br. rusza nowy system gospodarki odpadami. Czy wiemy z czym wiążą się nowe zmiany i czy jesteśmy na nie przygotowani? Aby ułatwić Państwu orientację w przepisach, przedstawiamy kilka ważnych informacji na ten temat.
Nowym system gospodarki odpadami objęte zostają wszystkie nieruchomości, zarówno te zamieszkałe jak i niezamieszkałe (jak np.: szkoły, urzędy, lokale handlowe i gastronomiczne, zakłady usługowe, hotele, targowiska, rodzinne ogrody działkowe, domki letniskowe). Świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów zapewnia w naszym regionie Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”, który działa w imieniu 15 gmin na terenie trzech powiatów:
- powiat pilski: gmina Białośliwie, gmina Kaczory, gmina Miasteczko Krajeńskie, miasto Piła, gmina Szydłowo, miasto i gmina Ujście, miasto i gmina Wyrzysk, miasto i gmina Wysoka;
- powiat czarnkowsko-trzcianecki: gmina Czarnków, gmina Drawsko, miasto i gmina Krzyż Wielkopolski, miasto i gmina Wieleń;
- powiat złotowski: miasto i gmina Jastrowie, miasto i gmina Krajenka, miasto i gmina Okonek.
- Z dniem 1 lipca to Związek, przejmuje odpowiedzialność za odbiór i zagospodarowanie odpadów i to my, w imieniu właścicieli i zarządców nieruchomości, podpisywać będziemy umowy na odbiór odpadów komunalnych z firmą, która zostanie wyłoniona w drodze przetargu. Aktualnie kończymy już procedury przetargowe, tak aby jak najszybciej ogłosić przetarg na operatora systemu - odbiorcę odpadów – mówi Zygmunt Jasiecki, przewodniczący zarządu Związku.
W naszym regionie, na obszarze 15 gmin tworzących Związek, ustanowiony został jeden sektor odbioru odpadów, co oznacza, że odbierać je będzie jedna firma, aczkolwiek nie wyklucza się, że będzie ona mogła mieć podwykonawców. Zebrane odpady mają być kierowane do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów (RIPOK), wyznaczonych w wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami. – Ważne jest to, że to po stronie operatora będzie leżał obowiązek niepłatnego udostępnienia pojemników na odpady, a także utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarnym i technicznym. Ponadto operator będzie musiał zapewnić także worki do selektywnej zbiórki odpadów, dla wszystkich właścicieli domków jednorodzinnych i domów w zabudowie zagrodowej – mówi Andrzej Karol Gawłowski, zastępca przewodniczącego Związku. – To bardzo ważna decyzja, którą Zgromadzenie Związku podjęło na ostatnim posiedzeniu w dniu 22 kwietnia. Ponadto, aby zagwarantować odpowiedni system monitoringu i kontroli wykonywanych usług, operator będzie musiał wyposażyć wszystkie pojazdy odbierające odpady w system GPS, który powiązany będzie z elektronicznym systemem rejestracji odbioru odpadów.
Co wynika z nowych przepisów dla mieszkańców? Każdy właściciel i zarządca nieruchomości zobowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów i samodzielnego wyliczenia opłaty, jaką comiesięcznie będzie uiszczał z tego tytułu. Dostarczenie deklaracji do właścicieli nieruchomości będzie niezwykle trudnym przedsięwzięciem, również logistycznym. - Szacujemy wysyłkę ok. 50 tys. deklaracji, które rozprowadzać będą, na terenach wiejskich sołtysi, w miastach natomiast poczta kurierska i gońcy. Wysyłkę deklaracji planujemy rozpocząć z początkiem maja, zwrot natomiast, zgodnie z uchwałą Zgromadzenia, ma nastąpić do 24 maja br.- informuje Zygmunt Jasiecki.
Właściciele lub zarządcy nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do wypełnienia druku deklaracji o symbolu DO-1 z punktem H. Za zbieranie odpadów komunalnych w sposób selektywny została przyjęta stawka 10 zł za każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość. W przypadku nieselektywnej zbiórki odpadów stawka ta wynosi 15 zł za każdą zamieszkującą nieruchomość osobę. Wysokość opłaty w tym przypadku stanowi iloczyn liczby mieszkańców i stawki, w zależności od tego czy odpady są selektywnie zbierane czy też nie.
Inny system wyliczenia opłaty dotyczy właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady (np. szkoły, lokale handlowe itp.). W tym przypadku właściciele lub zarządcy nieruchomości wypełniają deklarację DO-1 z punktem I. Opłata stanowi iloczyn ilości wywożonych pojemników na odpady o określonej pojemności oraz stawki za ich opróżnienie. - Podobnie jak w przypadku nieruchomości zamieszkałych, stawki zróżnicowane są w zależności od zdeklarowanego sposobu zbiórki. Warto więc zastanowić się nad selektywną zbiórką odpadów, ponieważ – zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców – różnica opłat w przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki lub jej brakiem może wynosić nawet kilkaset złotych miesięcznie – mówi dr inż. Małgorzata Sypuła, kierownik działu gospodarki odpadami i administracji Związku – Segregacja odpadów będzie się opłacać.
W celu ułatwienia wypełniania deklaracji planowana jest organizacja punktów informacyjno-konsultacyjnych w każdej gminie należącej do Związku. Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że nowy system budzi wiele wątpliwości, dlatego też chcemy je wyjaśniać na bieżąco. Nasi pracownicy będą oddelegowani na jeden dzień do wyznaczonych punktów w gminach, gdzie będą pomagać przy wypełnianiu deklaracji, obliczaniu ilości i objętości pojemników, wyliczaniu opłaty. Wszystko po to, by jak najszybciej zbudować bazę danych wytwórców odpadów i właściwie wdrożyć nowy system - informuje Andrzej Karol Gawłowski.
Warto podkreślić, że opłatę za odbiór odpadów trzeba będzie uiszczać comiesięcznie, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca kalendarzowego. Co ważne, opłata będzie trafiać na indywidualny numer konta, który zostanie nadany odrębnie każdemu z właścicieli nieruchomości, po złożeniu deklaracji. W przypadku niezłożenia deklaracji Związek sam wyznaczy wysokość opłaty drogą decyzji administracyjnej.
Jedną z podstawowych przesłanek nowej ustawy regulującej czystość i porządek w gminach jest unijny wymóg redukcji ilości odpadów trafiających na składowiska, w tym odpadów biodegradowalnych i opakowaniowych. - Jak się okazuje selektywna zbiórka odpadów nie musi być wcale trudna, trzeba tylko wiedzieć jak właściwie je segregować, a to czasami budzi wiele wątpliwości – mówi dr inż. Małgorzata Sypuła . Dlatego też jako Związek będziemy informować jak prowadzić selektywną zbiórkę. Do każdej deklaracji dołączona zostanie też specjalna ulotka, stanowiąca pewnego rodzaju poradnik.
Dodatkowo, na zlecenie Związku, operator systemu będzie organizował systematycznie zbiórki odpadów problemowych np. wielkogabarytowych, odpadów budowalnych, opon itd. W nowym systemie gospodarki należy bowiem pamiętać, że do pojemnika na zmieszane odpady komunalne powinno trafić tylko to, czego nie uda się wysegregować.
Wszystko wskazuje na to, że rzeczywiście w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi nastąpią duże zmiany. Zgodnie z wolą ustawodawcy, mają być to zmiany na lepsze. Jak system będzie funkcjonował w praktyce? Okaże się już po 1 lipca br.
Szczegółowych informacji udziela Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” w Pile, ul. Dąbrowskiego 8, e-mail prgok@prgok.pl www.prgok.pl, tel. 67 344 21 00.
DEKLARACJE O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
Druki deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dostarczone zostaną właścicielom nieruchomości (zamieszkałych i niezamieszkałych) przez Związek międzygminny „Pilski region gospodarki odpadami komunalnymi”, którego członkiem jest Gmina Ujście. Obowiązkiem właściciela nieruchomości będzie rzetelne wypełnienie deklaracji oraz odesłanie jej do Biura Związku Międzygminnego, ul. Dąbrowskiego 8, Piła.
W przypadku, gdy deklaracja nie zostanie zwrócona w ustalonym terminie (pierwsza deklaracja winna zostać złożona do dnia 26 kwietnia 2013 r.) Związek Międzygminny,w drodze decyzji administracyjnej, ustali opłatę właścicielowi nieruchomości. – wg stawki podstawowej – 15 zł od osoby.
Deklaracje można również pobrać z pliku załączonego poniżej, oraz ze strony internetowej biuletynu informacji publicznej Związku międzygminnego http://bip.prgok.mserwer.pl, zakładka Zgromadzenie związku/ Uchwały zgromadzenia.
Dotychczas zawarte umowy na odbieranie odpadów komunalnych
Informujemy, iż dotychczas zawarte umowy na wywóz odpadów komunalnych nie wygasają z dniem 01 lipca 2013 r.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nie rozwiązuje, ani nie wygasza dotychczas zawartych umów, ponieważ są one stosunkiem cywilno-prawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować. Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron. Na tej podstawie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych. Decyzję w tym zakresie powinien podjąć właściciel nieruchomości.
Wniosek o rozwiązanie umowy z firmą Altvater Piła Sp. z o.o., dostępny jest na stronie internetowej www.altvater.pl. lub na stronie internetowej Związku międzygminnego www.prgok.pl. Z pozostałymi przedsiębiorcami (Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu, Tip – Top itp.) można rozwiązać umowę składając w ich siedzibach wnioski o podobnej treści.
W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie ustawa zmieniająca Ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wprowadza ona szereg znaczących zmian w dotychczasowym sposobie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z nowymi przepisami, gminy zostały zobowiązane do przejęcia odpowiedzialności za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
W celu realizacji tak ważnego zadania, jakim jest zbudowanie i wdrożenie nowego systemu gospodarki odpadami, samorządy gmin: Białośliwia, Czarnkowa, Drawska, Jastrowia, Kaczor, Krajenki, Krzyża Wielkopolskiego, Miasteczka Krajeńskiego, Piły, Szydłowa, Ujścia, Wielenia, Wyrzyska oraz Wysokiej utworzyły Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”. Niebawem do Związku Międzygminnego dołączy również Miasto i Gmina Okonek.
Od 1 lipca 2013 roku na terenie Związku, zacznie funkcjonować nowy system gospodarowania odpadami. Z uwagi na to mieszkańców czeka szereg zmian.
W nowym systemie, już nie właściciel nieruchomości, a Związek Międzygminny w drodze przetargu wybierze i sprawować będzie kontrolę nad firmą, która zajmować się będzie wywozem i zagospodarowaniem odpadów. Nie będzie zatem potrzeby zawierania umów z firmą wywozową na odbiór odpadów komunalnych.
W niedługim czasie do właścicieli nieruchomości rozesłane zostaną deklaracje, które należy wypełnić i w ustalonym terminie zwrócić do Biura Związku Międzygminnego. W deklaracji właściciel nieruchomości zamieszkałej (np. domku jednorodzinnego) określi ile osób zamieszkuje daną nieruchomość i czy zamierza prowadzić selektywną zbiórkę odpadów. W przypadku zabudowy wielorodzinnej to zarządca wspólnoty mieszkaniowej bądź spółdzielni składał będzie w imieniu mieszkańców deklarację.
Na tej podstawie ustalona zostanie opłata za odbiór i gospodarowanie odpadami, która będzie iloczynem stawki – liczonej od osoby i liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Podkreślić należy fakt, że w nowym systemie mieszkańcy, którzy będą segregować odpady zaoszczędzą, ponieważ zapłacą mniej (10 zł od osoby), niż mieszkańcy którzy segregacji nie prowadzą (15 zł od osoby za odbiór odpadów zmieszanych). W przypadku, gdy deklaracja nie zostanie zwrócona w terminie Związek Międzygminny w drodze decyzji administracyjnej ustali opłatę właścicielowi nieruchomości (wg stawki podstawowej 15 zł od osoby).
Odpady będą także odbierane z nieruchomości niezamieszkałych (np. szkoły, targowiska, szpitale, lokale gastronomiczne, sklepy itd.), przy czym opłata za gospodarowanie odpadami będzie naliczana nie od osoby, a od wielkości pojemnika oraz częstotliwości jego wywozu.
W nowym systemie obowiązkiem właściciela nieruchomości w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej będzie wyposażenie jej w pojemnik na zmieszane odpady komunalne i utrzymanie go w odpowiednim stanie technicznym i higienicznym. Natomiast do selektywnej zbiórki odpadów mieszkańcy ww. zabudowy otrzymają odpowiednio oznakowane worki. W zabudowie wielorodzinnej, spółdzielczej obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki będzie spoczywała na właścicielu bądź zarządcy nieruchomości - spółdzielni mieszkaniowej czy też wspólnocie.
Obecnie częstotliwość odbioru odpadów indywidualnie regulowana na podstawie umowy podpisanej z odbiorcą, natomiast w nowym systemie częstotliwość odbioru będzie wynikała z zapisów regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
Kolejne zmiany to obowiązek rejestracji kompostowników oraz zakaz spalania odpadów w instalacjach grzewczych – piecach.
Nowością jest także fakt, że począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. w zamian za opłatę uiszczoną przez właściciela nieruchomości zamieszkałych odbierana będzie każda ilość następujących frakcji odpadów komunalnych: niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone. Odpady te będą odbierane u źródła czyli bezpośrednio z nieruchomości - dotyczy to głównie zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej. W zabudowie wielorodzinnej na potrzeby selektywnej zbiórki przewidziano tworzenie lokalnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) tzw. gniazd . Do lokalnych PSZOK-ów tzw. gniazd mieszkańcy będą mogli dostarczać: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło.
Oprócz tego prowadzona będzie, w wyznaczonych miejscach, zgodnie z harmonogramem regularna darmowa zbiórka odpadów przy użyciu specjalistycznych samochodów tzw. mobilne Punkty Selektywnej Zbiórki. Mobilne PSZOK-i będą odbierały przede wszystkim: odpady komunalne ulegające biodegradacji, zużyte baterie (co oczywiście nie jest jedyną formą pozbycia się tej frakcji odpadu, gdyż w dalszym ciągu będą funkcjonowały punkty zbiórki w urzędach, sklepach itd.), zużyty sprzęt elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odzież i inne tekstylia.
Docelowo w każdej gminie należącej do Związku powstaną Centralne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (specjalnie przygotowana infrastruktura techniczna składająca się z placów, budynków, wagi itd.), do których będzie można przywieźć wszystkie frakcje odpadów bez dodatkowej opłaty.
Szereg zmian w nowym systemie gospodarki odpadami sprawi, że Związek Międzygminny będzie miał wpływ na każdy z jego elementów, dzięki czemu będzie mógł kształtować właściwy sposób gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie.
Dodatkowe informacje dotyczące nowego systemu gospodarki odpadami na terenie Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” można uzyskać pod adresem www.prgok.ploraz w siedzibie Biura Związku mieszczącej się w Pile przy ul. Dąbrowskiego 8, pytania można również kierować na adres e-mail prgok@prgok.pl.