herb Ujścia
PolskiNiemiecki

Wtorek 21 Maj 2024

Imieniny: Tymoteusz, Wiktor, Kryspin

Wyszukiwarka
Urząd Miejski w Ujściu
włącznik
Strony
Dotacja celowa na dofinansowanie wymiany kotłów, pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła oraz budowy przydomowej oczyszczalni ścieków

Urząd Miejski w Ujściu, informuje mieszkańców z terenu Gminy Ujście, zainteresowanych wymianą kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła oraz budową przydomowej oczyszczalni ścieków, że zgodnie z Uchwałami Nr  II/17/2018 oraz II/16/2018  Rady Miejskiej w Ujściu, z dnia 12 grudnia 2018 r.,  można ubiegać się o dotację celową – wynoszącą 40 % kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla nieruchomości, budynku lub lokalu mieszkalnego - na dofinansowanie wymiany kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła lub budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

 

Wnioski na udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji należy składać na drukach dostępnych w Urzędzie Miejskim w Ujściu, pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej bip.ujscie.pl - zakładka Ochrona środowiska

 

Do wniosków należy załączyć dokumenty zgodnie z poniżej zamieszczonymi regulaminami.


Kompletne wnioski będą rozpatrywane wg kolejności ich składania i realizowane do wyczerpania środków przeznaczonych na dotacje w danym roku. Wnioski wymagające uzupełnienia będą załatwiane po rozpatrzeniu kompletnych wniosków.


Pozytywne rozpatrzenie wniosku, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.


Po zrealizowaniu inwestycji wnioskodawca przedkłada rozliczenie - wg  druku dostępnego Urzędzie Miejskim pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej bip.ujscie.pl - zakładka Ochrona środowiska. Do rozliczenia wnioskodawca załącza dokumenty zgodnie z regulaminami.


Regulamin udzielenia z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie wymiany kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła

 

 

Rozdział  1

 

Warunki i kryteria udzielania dotacji

 

§  1.  Regulamin określa zasady udzielania z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na zmianie systemu ogrzewania na proekologiczne, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposób jej wykorzystania i rozliczania.

 

§  2. 

1.  Dotacji, o której mowa w § 1, udziela się na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji polegającej na wymianie istniejącego pieca lub kotła o niskiej sprawności energetycznej, na proekologiczne źródła ciepła, takie jak:

1) podłączenie do sieci gazowej,

2) pompy ciepła,

3) ogrzewanie elektryczne,

4) kocioł gazowy spełniający wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych oraz Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) Nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniającego dyrektywę  Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń., ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne,

5) automatyczny kocioł na paliwo stałe z jednym rusztem paleniskowym spełniający wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe oraz Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia  słoneczne.

6) kocioł olejowy.

 

2.  Montowane w ramach ogrzewania proekologicznego urządzenia muszą być fabrycznie nowe, dopuszczone do użytkowania na terenie Polski.

3.  Nie udziela się dotacji między innymi na:

1) pokrycie kosztów demontażu starego paleniska,

2) pokrycie kosztów montażu nowego źródła ogrzewania,

3) zakup przenośnych urządzeń grzewczych,

4) pokrycie kosztów eksploatacji źródła ogrzewania,

5) zakup i montaż dodatkowego wyposażenia, w tym w szczególności wewnętrznej instalacji c. o.  (z wyjątkiem przyłączenia do sieci gazowej),

6) pokrycie kosztów wykonania projektu, uzyskania uzgodnień i pozwoleń,

7) pokrycie kosztów związanych z budową zewnętrznych przyłączy energetycznych i gazowych,

8) zmianę lub modernizację sposobu ogrzewania w budynkach mieszkalnych posiadających dwa ogrzewania w tym jedno ekologiczne,

9) zmianę lub modernizację istniejącego już ogrzewania ekologicznego.

 

§  3. 

1.  Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na zmianę systemu ogrzewania jest trwała likwidacja dotychczasowego niskosprawnego źródła ogrzewania.

2.  Likwidacja przez podmiot uprawniony niskosprawnego źródła ciepła może nastąpić dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, na zasadach w niej określonych.

3.  Od zasady trwałej likwidacji tradycyjnego ogrzewania opartego na paliwie stałym można odstąpić w przypadku gdy piece kaflowe są objęte ochroną konserwatora zabytków, pod warunkiem trwałego usunięcia połączenia pieca z przewodem kominowym.

 

§  4.  O udzielenie dotacji ubiegać się mogą podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm).

§  5. 

1.  Wysokość dotacji celowej wynosi 40% kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla budynku lub lokalu mieszkalnego 

2.  Dotacja może być udzielona tylko jeden raz dla danej nieruchomości.

 

Rozdział  2

Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób rozliczania


§  6. 

1.  Podstawą do udzielenia dotacji jest złożenie przez podmiot uprawniony wniosku o udzielenie dotacji. Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji polegającej na wymianie istniejącego ogrzewania na proekologiczne.

2.  Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością/lokalem lub odpis z księgi wieczystej z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;

2) zgodę właściciela nieruchomości lub lokalu na realizację zadania objętego wnioskiem, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości/lokalu;

3) w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności, współużytkowania wieczystego lub innych form wspólnego władania nieruchomością/lokalem - zgodę wszystkich uprawnionych;

4) kosztorys zawierający, co najmniej nazwę producenta, typ (model, moc i wartość brutto urządzenia grzewczego);

5) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę - jeżeli jest wymagane zgodnie z ustawą Prawo budowlane.

 

3.  Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.

4.  W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, wnioskodawca/wnioskodawcy zostaną wezwani do jego uzupełnienia, a w przypadku braku zastosowania się do wezwania, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.

5.  Wnioski o dotację rozpatrywane będą według kolejności ich złożenia i realizowane będą do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.

6.  W oparciu o złożone wnioski tworzona będzie lista podstawowa do wysokości środków w danym roku budżetowym. Pozostałe wnioski umieszczone zostaną na liście rezerwowej.

7.  Wnioski z listy rezerwowej rozpatrywane będą w przypadku uwolnienia miejsca na liście podstawowej lub  w kolejnym roku budżetowym do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.

 

§  7. 

1.  Pozytywne rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w §  6ust. 1, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.

2.  Gmina Ujście zawiadamia pisemnie wnioskodawców o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy.

3.  Dotację należy wykorzystać w terminie nie dłuższym niż do 15 listopada każdego roku budżetowego.

4.  Kwota dotacji wypłacana jest na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.

5.  Termin wypłaty dotacji ustalony zostanie w podpisanej umowie przyznania dotacji z uwzględnieniem § 8.

 

§  8. 

1.  Dotacja zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji i przedłożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 2.

2.  Podstawą rozliczenia dotacji będą:

1) udokumentowane koszty inwestycji - faktury, rachunki wystawione na wnioskodawcę/wnioskodawców po dacie zawarcia umowy o dotację;

2) oświadczenie o likwidacji dotychczasowego źródła ogrzewania;

3) opinia kominiarska jeśli jest wymagana;

4) dokumenty określające dane techniczne nowego źródła ogrzewania;

5) umowa dostarczania paliwa gazowego lub energii elektrycznej;

6) protokół odbioru i próby szczelności instalacji po zamontowaniu kotła gazowego sporządzony przez uprawnione osoby;

7) w przypadku pomp ciepła protokół odbioru montażu pompy ciepła wystawionym przez wykonawcę prac montażowych.

 

3.  Wnioskodawca/Wnioskodawcy, którym udzielono dotacji celowej, zobowiązani są do utrzymania efektu ekologicznego nowego systemu grzewczego, przez okres co najmniej 5 lat od daty przyznania dotacji.

4.  Gmina Ujście zastrzega sobie prawo żądania okazania dodatkowych dokumentów, innych niż wymienione  w ust. 2, niezbędnych do rozliczenia zadania i uznania go za prawidłowo zrealizowane.

5.  Po złożeniu przez wnioskodawcę/wnioskodawców dokumentów do rozliczenia dotacji, upoważnieni przez Burmistrza Ujścia pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić kontrolę sprawdzającą realizację dofinansowania inwestycji, w celu sprawdzenia zgodności realizacji zadania z zawartą umową.

6.  Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 5, Gmina Ujście zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli:

 

1) przed rozpoczęciem inwestycji i na każdym etapie jej realizacji;

2) sposobu eksploatacji nowego źródła ogrzewania w terminie 5 lat od daty przyznania dotacji.

 


Regulamin udzielenia z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

 

 

Rozdział  1

Warunki i kryteria udzielania dotacji


§  1.  Regulamin określa zasady udzielania z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposób jej wykorzystania i rozliczania.

 

§  2.

1. Warunkiem ubiegania się o udzielenie dotacji, z zastrzeżeniem wymienionym w ust. 2, jest spełnienie jednego z poniższych warunków:

1) brak istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie, na którym planowana jest budowa przydomowej oczyszczalni ścieków;

2) brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej;

3) ekonomicznie nieuzasadnione podłączenie do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;

4) budowa przydomowej oczyszczalni ścieków na obszarach o rozproszonej zabudowie.

2.  Brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej wymaga pisemnego potwierdzenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu.

 

§  3. 

1.Lokalizacja, budowa i eksploatacja przydomowej oczyszczalni musi spełniać wymogi zawarte  w przepisach prawa budowlanego, regulujących budowę przydomowych oczyszczalni, a także w przepisach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, określających warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska.

2.Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą być fabrycznie nowe oraz posiadać stosowne atesty, certyfikaty lub aprobatę techniczną potwierdzające ich zgodność z normami obowiązującymi w przepisach prawa oraz muszą być dopuszczone do użytkowania na terenie Polski.

3. Przy doborze rodzaju przydomowej oczyszczalni ścieków należy uwzględnić warunki gruntowo-wodne występujące na nieruchomości oraz przewidywaną ilość osób korzystających z przydomowej oczyszczalni.

4.  Nie udziela się dotacji między innymi na:

1) koszty zakupu pojedynczych elementów (urządzeń) do już istniejących przydomowych oczyszczalni ścieków,

2) koszty wykonania dokumentacji oraz uzyskania wymaganych decyzji i pozwoleń administracyjnych przewidzianych przepisami prawa,

3) koszty prac wykonanych we własnym zakresie przez wnioskodawcę,

4) koszty demontażu zbiorników bezodpływowych,

5) koszty konserwacji i eksploatacji wybudowanego urządzenia,

6) koszty obsługi kredytów i innych zobowiązań finansowych, zaciągniętych na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków,

7) wydatków poniesionych przed datą zawarcia umowy,

8)  przedsięwzięcia zakończone przed datą zawarcia umowy.

 

§  4. 

1.  Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jest likwidacja zbiornika bezodpływowego.

2.  Likwidacja przez podmiot uprawniony zbiornika bezodpływowego może nastąpić dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, na zasadach w niej określonych.

 

§  5.  O udzielenie dotacji ubiegać się mogą podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm.).

§  6. 

1.  Wysokość dotacji celowej wynosi 40% kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla nieruchomości.

2.  Dotacja może być udzielona tylko jeden raz dla danej nieruchomości.

 

Rozdział  2

Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób rozliczania


§  7. 

1.  Podstawą do udzielenia dotacji jest złożenie przez podmiot uprawniony wniosku o udzielenie dotacji. Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków.

2.  Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością lub odpis z księgi wieczystej  z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;

2) zgodę właściciela nieruchomości na realizację zadania objętego wnioskiem, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości;

3) w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności, współużytkowania wieczystego lub innych form wspólnego władania nieruchomością - zgodę wszystkich uprawnionych;

4) mapę sytuacyjno – wysokościową, szkic lub rysunek przedstawiający plan działki z oznaczoną lokalizacją przydomowej oczyszczalni ścieków;

5) w zależności od wymogów przewidzianych w prawie budowlanym:

- zgłoszenie o zamiarze wykonania robót budowlanych (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub

- decyzję pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej  7,5 m3/d - kopia);

6)  dla oczyszczalni o przepustowości powyżej 5,0 m3/d – zgłoszenie bądź pozwolenie wodnoprawne;

7) pismo z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu, w sprawie warunków technicznych przyłączenia kanalizacji, określające brak możliwości przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej – dotyczy nieruchomości położonych w obrębie miejscowości posiadających sieć kanalizacji sanitarnej.

 

3.  Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.

4.  W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, wnioskodawca/wnioskodawcy zostaną wezwani do jego uzupełnienia, a w przypadku braku zastosowania się do wezwania, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.

5.  Wnioski o dotację rozpatrywane będą według kolejności ich złożenia i realizowane będą do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.

6.  W oparciu o złożone wnioski tworzona będzie lista podstawowa do wysokości środków w danym roku budżetowym. Pozostałe wnioski umieszczone zostaną na liście rezerwowej.

7.  Wnioski z listy rezerwowej rozpatrywane będą w przypadku uwolnienia miejsca na liście podstawowej lub w kolejnym roku budżetowym do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.

 

§  8. 

1.  Pozytywne rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w  §  7 ust. 1, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.

2.  Gmina Ujście zawiadamia pisemnie wnioskodawców o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy.

3.  Dotację należy wykorzystać w terminie nie dłuższym niż do 15 listopada każdego roku budżetowego.

4.  Kwota dotacji wypłacana jest na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.

5.  Termin wypłaty dotacji ustalony zostanie w podpisanej umowie przyznania dotacji z uwzględnieniem § 8.

 

§  9. 

1.  Dotacja zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji i przedłożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 2.

2.  Podstawą rozliczenia dotacji będą:

1) udokumentowane koszty inwestycji - faktury, rachunki wystawione na wnioskodawcę/wnioskodawców po dacie zawarcia umowy o dotację;

2) oświadczenie o likwidacji zbiornika bezodpływowego;

3) oświadczenie wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez Starostę Pilskiego do zgłoszenia zamiaru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub kopia prawomocnej decyzji pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości  powyżej  7,5 m3/d - kopia);

4) dokonanie zgłoszenia do Burmistrza Ujścia rozpoczęcia użytkowania oczyszczalni ścieków o wydajności nie przekraczającej 5 m3 na dobę w ramach zwykłego korzystania z wód, a w przypadku wydania decyzji pozwolenie na budowę – wpis do dziennika budowy;

4) certyfikat lub aprobatę techniczną wykazującą, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi - bezpieczeństwo konstrukcji, użytkowe, odpowiednie warunki higieniczne, zdrowotne i ochrony środowiska (ważne w dniu zakupu oczyszczalni).

3.  Wnioskodawca/Wnioskodawcy, którym udzielono dotacji celowej, zobowiązani są do utrzymania efektu ekologicznego nowej instalacji, przez okres co najmniej 5 lat od daty przyznania dotacji.

4.  Gmina Ujście zastrzega sobie prawo żądania okazania dodatkowych dokumentów, innych niż wymienione  w ust. 2, niezbędnych do rozliczenia zadania i uznania go za prawidłowo zrealizowane.

5.  Po złożeniu przez wnioskodawcę/wnioskodawców dokumentów do rozliczenia dotacji, upoważnieni przez Burmistrza Ujścia pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić kontrolę sprawdzającą realizację dofinansowania inwestycji, w celu sprawdzenia zgodności realizacji zadania z zawartą umową.

6.  Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 5, Gmina Ujście zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli:

1) przed rozpoczęciem inwestycji i na każdym etapie jej realizacji;

2) sposobu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków w terminie 5 lat od daty przyznania dotacji.

 

 

 


Biblioteka Multimediów23344
  • Pliki video
    • 20-Lecie samorzadu Gminy Ujscie - Part 1 [pobrano: 1578] [rozmiar: 46007 kB]
    • Gmina Ujście część 1/2 [pobrano: 1555] [rozmiar: 36547 kB]
    • II Piknik Historyczny - Część 1 [pobrano: 1573] [rozmiar: 47806 kB]
    • Natura 2000 - odcinek 2 Ujscie_część 1 [pobrano: 1545] [rozmiar: 46883 kB]
    • Rejs statkiem po Noteci część 1 [pobrano: 1554] [rozmiar: 45332 kB]
    • 600 lat Praw Miejskich Ujścia - Część 1 [pobrano: 1492] [rozmiar: 66253 kB]
    • 600 lat Praw Miejskich Ujścia - Część 2 [pobrano: 1498] [rozmiar: 68308 kB]
    • 600 lat Praw Miejskich Ujścia - Część 3 [pobrano: 1515] [rozmiar: 67835 kB]
UrządMiejskiwUjściu

Urząd Miejski w Ujściu

Plac Wiosny Ludów 2

64-850 Ujście

+48 (67) 284 00 03

+48 (67) 284 00 13

+48 (67) 284 03 44

fax:  (67) 284 01 51

e-mail: ujscie@ujscie.pl

e-urząd  
Urządjestczynny

od poniedziałku do piątku: 7:30 -15:30

Newsletter
close
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.