Urząd Miejski w Ujściu, informuje mieszkańców z terenu Gminy Ujście, zainteresowanych wymianą kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła oraz budową przydomowej oczyszczalni ścieków, że zgodnie z Uchwałami Nr II/17/2018 oraz II/16/2018 Rady Miejskiej w Ujściu, z dnia 12 grudnia 2018 r., można ubiegać się o dotację celową – wynoszącą 40 % kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla nieruchomości, budynku lub lokalu mieszkalnego - na dofinansowanie wymiany kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła lub budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
Wnioski na udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji należy składać na drukach dostępnych w Urzędzie Miejskim w Ujściu, pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej bip.ujscie.pl - zakładka Ochrona środowiska
Do wniosków należy załączyć dokumenty zgodnie z poniżej zamieszczonymi regulaminami.
Kompletne wnioski będą rozpatrywane wg kolejności ich składania i realizowane do wyczerpania środków przeznaczonych na dotacje w danym roku. Wnioski wymagające uzupełnienia będą załatwiane po rozpatrzeniu kompletnych wniosków.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.
Po zrealizowaniu inwestycji wnioskodawca przedkłada rozliczenie - wg druku dostępnego Urzędzie Miejskim pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej bip.ujscie.pl - zakładka Ochrona środowiska. Do rozliczenia wnioskodawca załącza dokumenty zgodnie z regulaminami.
Regulamin udzielenia z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie wymiany kotłów i pieców niskosprawnych na niskoemisyjne źródła ciepła
Rozdział 1
Warunki i kryteria udzielania dotacji
§ 1. Regulamin określa zasady udzielania z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na zmianie systemu ogrzewania na proekologiczne, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposób jej wykorzystania i rozliczania.
§ 2.
1. Dotacji, o której mowa w § 1, udziela się na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji polegającej na wymianie istniejącego pieca lub kotła o niskiej sprawności energetycznej, na proekologiczne źródła ciepła, takie jak:
1) podłączenie do sieci gazowej,
2) pompy ciepła,
3) ogrzewanie elektryczne,
4) kocioł gazowy spełniający wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych oraz Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) Nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń., ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne,
5) automatyczny kocioł na paliwo stałe z jednym rusztem paleniskowym spełniający wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe oraz Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne.
6) kocioł olejowy.
2. Montowane w ramach ogrzewania proekologicznego urządzenia muszą być fabrycznie nowe, dopuszczone do użytkowania na terenie Polski.
3. Nie udziela się dotacji między innymi na:
1) pokrycie kosztów demontażu starego paleniska,
2) pokrycie kosztów montażu nowego źródła ogrzewania,
3) zakup przenośnych urządzeń grzewczych,
4) pokrycie kosztów eksploatacji źródła ogrzewania,
5) zakup i montaż dodatkowego wyposażenia, w tym w szczególności wewnętrznej instalacji c. o. (z wyjątkiem przyłączenia do sieci gazowej),
6) pokrycie kosztów wykonania projektu, uzyskania uzgodnień i pozwoleń,
7) pokrycie kosztów związanych z budową zewnętrznych przyłączy energetycznych i gazowych,
8) zmianę lub modernizację sposobu ogrzewania w budynkach mieszkalnych posiadających dwa ogrzewania w tym jedno ekologiczne,
9) zmianę lub modernizację istniejącego już ogrzewania ekologicznego.
§ 3.
1. Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na zmianę systemu ogrzewania jest trwała likwidacja dotychczasowego niskosprawnego źródła ogrzewania.
2. Likwidacja przez podmiot uprawniony niskosprawnego źródła ciepła może nastąpić dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, na zasadach w niej określonych.
3. Od zasady trwałej likwidacji tradycyjnego ogrzewania opartego na paliwie stałym można odstąpić w przypadku gdy piece kaflowe są objęte ochroną konserwatora zabytków, pod warunkiem trwałego usunięcia połączenia pieca z przewodem kominowym.
§ 4. O udzielenie dotacji ubiegać się mogą podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm).
§ 5.
1. Wysokość dotacji celowej wynosi 40% kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla budynku lub lokalu mieszkalnego
2. Dotacja może być udzielona tylko jeden raz dla danej nieruchomości.
Rozdział 2
Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób rozliczania
§ 6.
1. Podstawą do udzielenia dotacji jest złożenie przez podmiot uprawniony wniosku o udzielenie dotacji. Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji polegającej na wymianie istniejącego ogrzewania na proekologiczne.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością/lokalem lub odpis z księgi wieczystej z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;
2) zgodę właściciela nieruchomości lub lokalu na realizację zadania objętego wnioskiem, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości/lokalu;
3) w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności, współużytkowania wieczystego lub innych form wspólnego władania nieruchomością/lokalem - zgodę wszystkich uprawnionych;
4) kosztorys zawierający, co najmniej nazwę producenta, typ (model, moc i wartość brutto urządzenia grzewczego);
5) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę - jeżeli jest wymagane zgodnie z ustawą Prawo budowlane.
3. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
4. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, wnioskodawca/wnioskodawcy zostaną wezwani do jego uzupełnienia, a w przypadku braku zastosowania się do wezwania, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
5. Wnioski o dotację rozpatrywane będą według kolejności ich złożenia i realizowane będą do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
6. W oparciu o złożone wnioski tworzona będzie lista podstawowa do wysokości środków w danym roku budżetowym. Pozostałe wnioski umieszczone zostaną na liście rezerwowej.
7. Wnioski z listy rezerwowej rozpatrywane będą w przypadku uwolnienia miejsca na liście podstawowej lub w kolejnym roku budżetowym do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
§ 7.
1. Pozytywne rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w § 6ust. 1, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.
2. Gmina Ujście zawiadamia pisemnie wnioskodawców o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy.
3. Dotację należy wykorzystać w terminie nie dłuższym niż do 15 listopada każdego roku budżetowego.
4. Kwota dotacji wypłacana jest na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.
5. Termin wypłaty dotacji ustalony zostanie w podpisanej umowie przyznania dotacji z uwzględnieniem § 8.
§ 8.
1. Dotacja zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji i przedłożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 2.
2. Podstawą rozliczenia dotacji będą:
1) udokumentowane koszty inwestycji - faktury, rachunki wystawione na wnioskodawcę/wnioskodawców po dacie zawarcia umowy o dotację;
2) oświadczenie o likwidacji dotychczasowego źródła ogrzewania;
3) opinia kominiarska jeśli jest wymagana;
4) dokumenty określające dane techniczne nowego źródła ogrzewania;
5) umowa dostarczania paliwa gazowego lub energii elektrycznej;
6) protokół odbioru i próby szczelności instalacji po zamontowaniu kotła gazowego sporządzony przez uprawnione osoby;
7) w przypadku pomp ciepła protokół odbioru montażu pompy ciepła wystawionym przez wykonawcę prac montażowych.
3. Wnioskodawca/Wnioskodawcy, którym udzielono dotacji celowej, zobowiązani są do utrzymania efektu ekologicznego nowego systemu grzewczego, przez okres co najmniej 5 lat od daty przyznania dotacji.
4. Gmina Ujście zastrzega sobie prawo żądania okazania dodatkowych dokumentów, innych niż wymienione w ust. 2, niezbędnych do rozliczenia zadania i uznania go za prawidłowo zrealizowane.
5. Po złożeniu przez wnioskodawcę/wnioskodawców dokumentów do rozliczenia dotacji, upoważnieni przez Burmistrza Ujścia pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić kontrolę sprawdzającą realizację dofinansowania inwestycji, w celu sprawdzenia zgodności realizacji zadania z zawartą umową.
6. Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 5, Gmina Ujście zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli:
1) przed rozpoczęciem inwestycji i na każdym etapie jej realizacji;
2) sposobu eksploatacji nowego źródła ogrzewania w terminie 5 lat od daty przyznania dotacji.
Regulamin udzielenia z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Rozdział 1
Warunki i kryteria udzielania dotacji
§ 1. Regulamin określa zasady udzielania z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposób jej wykorzystania i rozliczania.
§ 2.
1. Warunkiem ubiegania się o udzielenie dotacji, z zastrzeżeniem wymienionym w ust. 2, jest spełnienie jednego z poniższych warunków:
1) brak istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie, na którym planowana jest budowa przydomowej oczyszczalni ścieków;
2) brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej;
3) ekonomicznie nieuzasadnione podłączenie do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;
4) budowa przydomowej oczyszczalni ścieków na obszarach o rozproszonej zabudowie.
2. Brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej wymaga pisemnego potwierdzenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu.
§ 3.
1.Lokalizacja, budowa i eksploatacja przydomowej oczyszczalni musi spełniać wymogi zawarte w przepisach prawa budowlanego, regulujących budowę przydomowych oczyszczalni, a także w przepisach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, określających warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska.
2.Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą być fabrycznie nowe oraz posiadać stosowne atesty, certyfikaty lub aprobatę techniczną potwierdzające ich zgodność z normami obowiązującymi w przepisach prawa oraz muszą być dopuszczone do użytkowania na terenie Polski.
3. Przy doborze rodzaju przydomowej oczyszczalni ścieków należy uwzględnić warunki gruntowo-wodne występujące na nieruchomości oraz przewidywaną ilość osób korzystających z przydomowej oczyszczalni.
4. Nie udziela się dotacji między innymi na:
1) koszty zakupu pojedynczych elementów (urządzeń) do już istniejących przydomowych oczyszczalni ścieków,
2) koszty wykonania dokumentacji oraz uzyskania wymaganych decyzji i pozwoleń administracyjnych przewidzianych przepisami prawa,
3) koszty prac wykonanych we własnym zakresie przez wnioskodawcę,
4) koszty demontażu zbiorników bezodpływowych,
5) koszty konserwacji i eksploatacji wybudowanego urządzenia,
6) koszty obsługi kredytów i innych zobowiązań finansowych, zaciągniętych na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków,
7) wydatków poniesionych przed datą zawarcia umowy,
8) przedsięwzięcia zakończone przed datą zawarcia umowy.
§ 4.
1. Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jest likwidacja zbiornika bezodpływowego.
2. Likwidacja przez podmiot uprawniony zbiornika bezodpływowego może nastąpić dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, na zasadach w niej określonych.
§ 5. O udzielenie dotacji ubiegać się mogą podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm.).
§ 6.
1. Wysokość dotacji celowej wynosi 40% kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla nieruchomości.
2. Dotacja może być udzielona tylko jeden raz dla danej nieruchomości.
Rozdział 2
Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób rozliczania
§ 7.
1. Podstawą do udzielenia dotacji jest złożenie przez podmiot uprawniony wniosku o udzielenie dotacji. Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością lub odpis z księgi wieczystej z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;
2) zgodę właściciela nieruchomości na realizację zadania objętego wnioskiem, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości;
3) w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności, współużytkowania wieczystego lub innych form wspólnego władania nieruchomością - zgodę wszystkich uprawnionych;
4) mapę sytuacyjno – wysokościową, szkic lub rysunek przedstawiający plan działki z oznaczoną lokalizacją przydomowej oczyszczalni ścieków;
5) w zależności od wymogów przewidzianych w prawie budowlanym:
- zgłoszenie o zamiarze wykonania robót budowlanych (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub
- decyzję pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej 7,5 m3/d - kopia);
6) dla oczyszczalni o przepustowości powyżej 5,0 m3/d – zgłoszenie bądź pozwolenie wodnoprawne;
7) pismo z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu, w sprawie warunków technicznych przyłączenia kanalizacji, określające brak możliwości przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej – dotyczy nieruchomości położonych w obrębie miejscowości posiadających sieć kanalizacji sanitarnej.
3. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
4. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, wnioskodawca/wnioskodawcy zostaną wezwani do jego uzupełnienia, a w przypadku braku zastosowania się do wezwania, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
5. Wnioski o dotację rozpatrywane będą według kolejności ich złożenia i realizowane będą do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
6. W oparciu o złożone wnioski tworzona będzie lista podstawowa do wysokości środków w danym roku budżetowym. Pozostałe wnioski umieszczone zostaną na liście rezerwowej.
7. Wnioski z listy rezerwowej rozpatrywane będą w przypadku uwolnienia miejsca na liście podstawowej lub w kolejnym roku budżetowym do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
§ 8.
1. Pozytywne rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.
2. Gmina Ujście zawiadamia pisemnie wnioskodawców o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy.
3. Dotację należy wykorzystać w terminie nie dłuższym niż do 15 listopada każdego roku budżetowego.
4. Kwota dotacji wypłacana jest na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.
5. Termin wypłaty dotacji ustalony zostanie w podpisanej umowie przyznania dotacji z uwzględnieniem § 8.
§ 9.
1. Dotacja zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji i przedłożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 2.
2. Podstawą rozliczenia dotacji będą:
1) udokumentowane koszty inwestycji - faktury, rachunki wystawione na wnioskodawcę/wnioskodawców po dacie zawarcia umowy o dotację;
2) oświadczenie o likwidacji zbiornika bezodpływowego;
3) oświadczenie wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez Starostę Pilskiego do zgłoszenia zamiaru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub kopia prawomocnej decyzji pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej 7,5 m3/d - kopia);
4) dokonanie zgłoszenia do Burmistrza Ujścia rozpoczęcia użytkowania oczyszczalni ścieków o wydajności nie przekraczającej 5 m3 na dobę w ramach zwykłego korzystania z wód, a w przypadku wydania decyzji pozwolenie na budowę – wpis do dziennika budowy;
4) certyfikat lub aprobatę techniczną wykazującą, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi - bezpieczeństwo konstrukcji, użytkowe, odpowiednie warunki higieniczne, zdrowotne i ochrony środowiska (ważne w dniu zakupu oczyszczalni).
3. Wnioskodawca/Wnioskodawcy, którym udzielono dotacji celowej, zobowiązani są do utrzymania efektu ekologicznego nowej instalacji, przez okres co najmniej 5 lat od daty przyznania dotacji.
4. Gmina Ujście zastrzega sobie prawo żądania okazania dodatkowych dokumentów, innych niż wymienione w ust. 2, niezbędnych do rozliczenia zadania i uznania go za prawidłowo zrealizowane.
5. Po złożeniu przez wnioskodawcę/wnioskodawców dokumentów do rozliczenia dotacji, upoważnieni przez Burmistrza Ujścia pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić kontrolę sprawdzającą realizację dofinansowania inwestycji, w celu sprawdzenia zgodności realizacji zadania z zawartą umową.
6. Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 5, Gmina Ujście zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli:
1) przed rozpoczęciem inwestycji i na każdym etapie jej realizacji;
2) sposobu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków w terminie 5 lat od daty przyznania dotacji.
Urząd Miejski w Ujściu Plac Wiosny Ludów 2 64-850 Ujście | +48 (67) 284 00 03 +48 (67) 284 00 13 +48 (67) 284 03 44 fax: (67) 284 01 51 e-mail: ujscie@ujscie.pl |
od poniedziałku do piątku: 7:30 -15:30