INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW WIECZYSTYCH
Z dniem 1 stycznia 2019 r. z mocy prawa na postawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716) prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów.
Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:
- mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
- mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
- nieruchomości w/w wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
Podstawą ujawnienia prawa własności w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków będzie zaświadczenie potwierdzające przekształcenie wydane przez Burmistrza Ujścia.
Zaświadczenia z urzędu zostaną wydane nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia tj. do 31 grudnia 2019 r., bez opłaty skarbowej.
W przypadku złożenia wniosku przez właściciela opłata skarbowa wynosi 50,00 zł, a termin wydania zaświadczenia wynosi 4 miesiące od dnia otrzymania wniosku.
Burmistrz Ujścia doręcza zaświadczenie dotychczasowym użytkownikom wieczystym oraz do Sądu Rejonowego w Chodzieży i Starostwa Powiatowego w Pile, w terminie 14 dni od dnia jego wydania. Sąd dokonuje z urzędu wpisu własności gruntu oraz wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłatę. Za dokonanie wpisów w księdze wieczystej nie uiszcza się opłat sądowych.
Opłata z tytułu przekształcenia wnoszona jest przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia w terminie do 31 marca każdego roku.
WAŻNE – opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 r.
Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa).
Od wniosku o wykreślenie wpisu roszczenia Gminy w dziale III księgi wieczystej pobiera się opłatę stałą w wysokości:
- 250,00 zł w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej,
- 75,00 zł w pozostały przypadkach.
Dodatkowe informacje uzyskać można w Urzędzie Miejskim w Ujściu pokój nr 9 lub telefonicznie pod nr 67 284 00-03 wew. 40.
Urząd Miejski w Ujściu Plac Wiosny Ludów 2 64-850 Ujście | +48 (67) 284 00 03 +48 (67) 284 00 13 +48 (67) 284 03 44 fax: (67) 284 01 51 e-mail: ujscie@ujscie.pl |
od poniedziałku do piątku: 7:30 -15:30